Átálltam fabrikettre

A történet úgy kezdődik, hogy összehasogatott bükk tűzifát vásároltam még a nyáron. Elég száraznak is tűnt, de égetve mindig sistergett, és nem égett jól. Beszereztem egy fa nedvesség mérőt, amivel megállapítottam, hogy a tűzifa külsejének nedvességtartalma 15-18% - ami igen jó -

merges.jpg

viszont kettéhasítva, a fa közepének

nedvességtartalma már

31-34%! 

Így már érthető az oka a rossz égésnek. Sajna a kandallómban (Pantherm, 15kw, pillangószeleppel) ezzel tüzelni katasztrófa, mert ha nem tud elégni jól csak sínylődik, nem lesz meleg, csak ha folyamatosan etetem  tüzet... Ha kinyitom a kandalló ajtaját kicsap a füst, és a nappalit szellőztetni kell! A kandalló légtechnikával központi fűtésű, így mindenképpen használnom kell... Bár van két szutyok konvektorom is, de megenné az életemet...

Vpiroskandallo.jpgan egy nyári konyhám, ahol egy ilyen tüzelőberendezés van. Itt eleinte befeketíti a samottot a füst, de később leég róla a korom és a fa is jól elég...

Mivel már ez jó párszor előfordult, gondoltam végigjárom a faárusítók telepeit a környékünkön és lemérem a nedvességtartalmukat, ha száraz akkor veszek belőle pár mázsát, de ahol csak jártam mindenütt szarnak ázott fát árultak. Ahol lehetőség lett volna eresz alatt tartani a fát, még ott is kint ázott az esőben. Na mondanom sem kellett, nem vettem sehol, mert még a saját fám is sokkal jobb volt. Sok helyen árultak brikettet is, de nagyon magas árakon, mígnem találtam 45 Ft/kg áron. Ez már elfogadhatónak tűnt. Vettem is belőle.

Nagyon pozitívan csalódtam benne, mert tényleg feleannyi kell belőle mint a vizes bükkből. Plusz nem kormol, himg_20151127_124809.jpgamuja is sokkal kevesebb, azonban máshogy is kell fűteni vele, mert különben hamar leég és a drága hőenergia hamar távozik a kéményen.
A parázsra helyezett brikettek hamar begyulladnak, ha teljesen nyitva hagyom az alsó (primer) levegőnyílást, teljesen nyitott pillangószeleppel. Én úgy tapasztaltam, hogy mikor jól begyulladt, akkor a pillangószelepet szinte teljesen elzárom, kis idő múlva a primer levegőbeömlőt is felére csökkentem. Mikor a brikett már csak kékes lánggal ég, teljesen elzárom a levegőt. A brikett tovább ég, izzik a szekunder levegőnek köszönhetően, ami a kandallóüveg felső részéből árad. Ennek köszönhető az is, hogy az üveg kevésbé kormolódik. Nagyon sokáig adja így le a brikett a hőt.

Mikor éri meg brikettel fűteni a kandallóba?
Ezt midig a faárakhoz kell viszonyítani. Jelenleg a környékünkön a vizes fa(bükk) legolcsóbb ára 25 Ft/kg ami kb 8-10 MJ energia. A briketté 17-19 MJ/kg, amit 45/kg áron vettem. Tehát A vizes fa ára 2,7 Ft/MJ, A briketté: 2,5Ft/Mj. Ez ugyan nagyon elenyésző különbség, de higgyétek el, megfizethetetlen az, hogy mennyi melótól szabadulok meg. Plusz a kandallómat és a kéményt sem kínzom. Rosszabb hatásfokú tüzelőberendezésekbe viszont nem feltétlenül használnám a brikettet...

A száraz fát nálunk nem lehet venni, de ha már kora tavasszal megvenném, ilyen nagy nyári hőségben biztos kiszáradna fedett helyen. Elvileg max 15% nedvesség tartalmúra lehet kiszárítani így, de szerintem ehhez még több idő kellene. Mindenesetre én már 20-szal is beérném. Az kb 2,2 Ft/Mj lenne kilónként.
Nézegetem közben a fabrikett árakat is, mert láttam már 3500 -ért is mázsáját, csak necces lett volna a fuvardíj. Azt mondják ez is nyáron olcsóbb, majd meglátjuk...